سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ماییم و نوای بی نوایی

نظر

بسیاری از کودکان زیر 6 سال دست‌کم در ماه یک‌بار رختخواب خود را خیس می‌کنند.ماساژ درمانی برای درمان این کودکان تکنیک‌‌های موثری دارد. در جهان برای درمان این اختلال و همین‌طور اختلال بدخوابی کودکان به همین علت، راه‌های متنوعی وجود دارد که یکی از موثرترین آن‌ها استفاده از تکنیک‌های ماساژدرمانی و فشار درمانی است.

 این مسئله به دلایل مختلفی در آن‌ها دیده می‌شود که یکی از آن‌ها ضعف عضلات مثانه و دیگری هماهنگ نبودن فرمان مغز با عملکرد دستگاه ادراری به‌ویژه مثانه است. از این‌رو برخی از کودکان پیش از آن‌که از خواب بیدار شوند و خود را به دست‌شویی برسانند، جای خود را خیس می‌کنند. در جهان برای درمان این اختلال و همین‌طور اختلال بدخوابی کودکان به همین علت، راه‌های متنوعی وجود دارد که یکی از موثرترین آن‌ها استفاده از تکنیک‌های ماساژدرمانی و فشار درمانی است. دراین شماره برخی از ساده‌ترین این تکنیک‌ها را که در خانه قابل ارائه است به شما معرفی می‌کنیم.

استفاده از روغن ولرم زیتون یا کنجد و ماساژ بدن کودک علاوه‌بر افزایش میزان محبت و رابطه عاطفی میان کودک و مادر به نشاط جسمی و افزایش توان جسمی کودک کمک کرده و به مرور موجب درمان تمامی اختلال‌های جزئی که در بدن کودک به‌وجود آمده می‌شود

 


 گام اول : این نقطه را 3 دقیقه ماساژ دهید

از کودک بخواهید روی شکم دراز بکشد. در این مرحله باید 2 نقطه را که نزدیک به ستون فقرات و در کنار دومین مهره قرار دارد پیدا کنید و با کمک هر 2 انگشت شست آن‌ها را به‌صورت دورانی ماساژ دهید. بهتر است برای ماساژ این نقطه از مقدار اندکی روغن زیتون ولرم نیز استفاده کرده و سرانگشتان خود را به آن آغشته کنید. این نقطه را به‌مدت 3 دقیقه ماساژ دهید و مراقب باشید که میزان فشار سرانگشتان‌تان در این نقطه به‌گونه‌ای نباشد که کودک احساس درد کند.



گام دوم : انرژی‌ها را به سمت مثانه هدایت کنید

در این مرحله به‌اندازه 4انگشت از دومین مهره ستون فقرات به سمت پایین حرکت کنید و این کار را یک بار دیگر انجام دهید تا به 2 نقطه روی نشیمنگاه کودک برسید. این 2 نقطه را نیز با کمک 2 انگشت شست‌تان ماساژ دهید. ماساژ این 2 نقطه باعث تمرکز انرژی بر عضلات مثانه و دستگاه ادراری می‌شود. بهتر است این 2 نقطه را به‌مدت یک تا 3 دقیقه ماساژ دهید. تکرار این ماساژ به‌صورت روزانه کمک می‌کند تا کودک در مدت زمان کوتاهی بتواند علاوه بر غلبه بر مشکل شب ادراری بر اختلال‌های دیگر ناشی از آن از قبیل بدخوابی نیز غلبه کند.

 

 


گام سوم : مثانه را تقویت کنید

برای افزایش توان مثانه ماساژ این نقطه را به شما توصیه می‌کنیم. این نقطه که به اندازه 2 انگشت از ناف کودک پایین‌تر است بهترین محل برای ارائه ماساژ و افزایش میزان توان و قوت مثانه و عملکرد آن در طول شبانه‌روز به‌ویژه شب‌هاست. برای ماساژ این نقطه باید از 2 انگشت سبابه و میانی هر 2 دست‌تان کمک بگیرید. بنابراین پس از پیدا کردن این نقطه انگشتان‌تان را روی هم قرار دهید و به آرامی با ماساژهای فشاری ملایم این نقطه را ماساژ دهید. بهتر است میزان فشار در این ناحیه را خیلی ملایم آغاز کرده و به مرور افزایش دهید. این فشار نباید به حدی باشد که کودک احساس درد کند.

 

 


گام چهارم : بدخوابی را از کودک دور کنید

بسیاری از کودکان به‌دلیل ترس از شب ادراری، دل درد یا مسائل دیگر ممکن است شب‌ها به راحتی نخوابند و ساعت‌های زیادی را بیدار بمانند یا به‌طور مداوم از خواب بپرند و خواب عمیقی را در شب تجربه نکنند. برای حل این بحران استفاده از تکنیک‌های ماساژ درمانی را توصیه می‌کنیم. در این مرحله نیز لازم است کودک روی شکم بخوابد. در این حالت کافی است بعد از مهره سوم ستون فقرات نقطه‌ای را که پشت به قفسه سینه قرار دارد، پیدا کرده و آن را با حرکت‌های آرام انگشت شست هر 2 دست ماساژ دهید. این ماساژ درصورتی که هر شب تکرار شود خواب کودک را بهتر کرده و او را قوی می‌کند.

 

 


گام پنجم : افزایش توان جسمی کودک

افزایش انرژی و توان جسمی کودک غلبه بر بسیاری از اختلال‌های ایام کودکی را آسان‌تر می‌کند. از این‌رو برای افزایش میزان توانایی کودک علاوه بر رسیدگی به وضعیت غذا و موادمغذی مورد نیاز او لازم است تا با ارائه ماساژ در نقاط خاصی از بدن که به افزایش این انرژی کمک می‌کند به کودک خود کمک کنیم. در این مرحله پیشنهاد می‌کنیم از کودک بخواهید به‌صورت چهارزانو بنشیند. سپس روی گردن درست جایی که نخستین مهره گردن آغاز شده را خیلی آرام و تنها با کمک یک انگشت شست ماساژ دهید. برای این منظور انگشت شست را روی نقطه گذاشته و 4 انگشت دیگر را روی شانه کودک قرار دهید و به آرامی این نقطه را ماساژ دهید.



نکته : ماساژ کودک به‌طور کلی یکی از بهترین شیوه‌ها برای بهبود اختلال‌های سطحی جسمانی در کودکان زیر 10 سال است. برای این منظور علاوه‌بر استفاده از تکنیک‌های ویژه که برای درمان اختلال‌هایی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند، ماساژ کل بدن با کمک روغن کنجد یا روغن زیتون به سلامت و رشد به‌موقع کودک کمک می‌کند. استفاده از روغن ولرم زیتون یا کنجد و ماساژ بدن کودک علاوه‌بر افزایش میزان محبت و رابطه عاطفی میان کودک و مادر به نشاط جسمی و افزایش توان جسمی کودک کمک کرده و به مرور موجب درمان تمامی اختلال‌های جزئی که در بدن کودک به‌وجود آمده می‌شود. اگر چه باید مراقب بود بهترین روش برای ارائه این ماساژها را باید از متخصص ماساژ درمانی آموزش دید و بعد آن را روی کودکان‌تان اجرا کنید، به‌ویژه کودکانی که در پرونده پزشکی آن‌ها به بیماری خاصی اشاره شده است.