سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ماییم و نوای بی نوایی

نظر

جهت گیری مذهبی به عنوان یک تعدیل‌گر اضطراب امتحان عمل می‌کند و دانش آموزان با جهت گیری مذهبی درونی، اضطراب اجتماعی کمتری را تجربه می‌کنند.

این پژوهش کوششی است در پاسخ به یک سلسله مسائل مهم روانی و پرورشی در باب بررسی نقش جهت گیری مذهبی بر کاهش اضطراب امتحان که از نوع کاربردی و با استفاده از روش علمی – مقایسه ای یا پس رویدادی انجام شده است.

هدف از این مطالعه تعیین میزان اضطراب امتحان(نگرانی، هیجان پذیری) دانش آموزان دختر دوره راهنمایی و همچنین بررسی تاثیر جهت گیری مذهبی(درونی و بیرونی) دانش آموزان بر اضطراب امتحان آنان است.

300 نفر از تمام دانش آموزان دختر دوره راهنمایی شهر تهران با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب شدند.

بین اضطراب امتحان در مولفه‌های نگرانی و هیجان پذیری تفاوت معناداری وجود داشت و بیشتر دانش آموزان دختر از نظر اضطراب امتحان در سطح متوسط و بالاتر از متوسط قرار دارند.

همچنین میانگین نمرات بیانگر آن است که میزان نگرانی دانش آموزان دختر بیشتر از هیجان پذیری است و از روی نمرات جهت گیری مذهبی می‌توان میزان اضطراب امتحان دانش آموزان را پیش بینی کرد.

با توجه به اینکه دانش آموزان دختر با جهت گیری مذهبی درونی نسبت به دانش آموزان با جهت گیری مذهبی بیرونی اضطراب امتحان کمتری دارند، پیشنهاد می‌شود که به کمک پاره ای مداخلات روان شناختی افراد را به سوی جهت گیری مذهبی درونی سوق داد تا آنها در رویارویی با موقعیت‌های امتحان از اضطراب کمتری برخوردار شوند.

این پژوهش توسط دکتر قدسی احقر دانشیار و مدیر گروه پژوهشی راهنمایی، مشاوره و روانشناسی تربیتی پژوهشکده تعلیم و تربیت انجام شده و نتایج آن در فصلنامه پژوهش‌های تربیت اسلامی به چاپ رسیده است .