سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ماییم و نوای بی نوایی

نظر

 

 با سلام و درود بر رهبر کبیر انقلاب اسلامی و با درود فراوان بر روان پاک شهدای اسلام، انقلاب اسلامی.
شهید اسکندر چاپاتی در سال 1345 در یکی از روستاهای دورافتاده و خانواده ای فقیر در یکی از روزهای بهاری در روستای ماسوله خانی از توابع بخش ماسال به دنیا آمد. دوران دبستان وی در همین روستا به پایان رسید و آن گاه برای ادامه تحصیل عازم شهر ماسال شد. زندگی به دور از خانواده و با تحمل مشقات همراه با رنجها و زحمتهای پدر در تأمین معاش خانواده وی را مصمم به ادامه تحصیل و دریافت مدرک دیپلم و داشتن خانواده ای که عبادت و خداپرستی و نماز حرف اول آن بود قدر مسلم نیز باید چنین فرزندانی پاک و شایسته تحویل اجتماع بدهد. در دوران انقلاب اسلامی نیز او همراه با دانش آموزان دیگر در صفوف انقلاب حضوری فعال داشت و همواره در ارشاد و راهنمایی دیگران کوشا بود. حسن اخلاق وی زبانزد خاص و عام بود وی هنگام تعطیلی مدارس به روستای خود مراجعت می کرد تا از این طریق کمکی به خانواده زحمتکش و کوچ کننده (ایلی) خود باشد و همواره در تلاش بود که مبادا دیگران از رنج وی باخبر شوند داشتن اطلاعات وسیع در زمینه های مختلف درسی از وی شاگردی نمونه ساخته بود به طوریکه پس از دریافت مدرک دیپلم و شرکت در کنکور دانشگاهها قبول شد ولی به دلایل شروع انقلاب فرهنگی دانشگاهرا رها کرده و چون جنگ نیز شروع شده بود در لباس مقدس سربازی عازم جبهه های نور علیه ظلمت شد. زندگی شخصی وی همراه با سختیهای جنگ وی را همچون فولاد آبدیده ساخت و در لباس تکاوری ارتش جمهوری اسلامی به دفاع از انقلاب اسلامی و میهن پرداخت وی در مدت چند ماه نبرد با دشمنان متجاوز بعثی و مزدوران فریب خورده گروهکها هرگز از مشکلات جنگ سخنی نزد خانواده خود به میان نمی آورد تا از این طریق دیگر به نگرانیهای آنها اضافه نکند. سرانجام پس از ماهها مبارزه و تلاش هنگامی که فقط 9 روز به پایان خدمت وی باقی مانده بود در یکی از خطوط مقدم جبهه های شهر سردشت کردستان به درجه رفیع شهادت نایل آمد و دوستان را از دیدن چهره دلنشین و معصومانه خود برای همیشه محروم ساخت. متأسفانه در هنگام شهادت وسایل شخصی شهید نیز مفقود شده و چیزی به دست خانواده اش نرسید.
روانش شاد و راهش مستدام و یادش گرامی باد.


نظر

شهرستان ماسال در مختصات 37درجه و15 دقیقه تا 37درجه و35 دقیقه عرض شمالی از خط استوا و48 درجه و43دقیقه تا49 درجه و14دقیقه طول شرقی از نصف النهار مبدا ودرفاصله 50کیلو متری شمال غرب شهر رشت واقع شده است . این شهرستان ازشمال به شهرستان رضوانشهر واز جنوب به شهرستان فومن وصومعه سرا( حد شرقی وجنوب شرقی ) ازمشرق به شهرستان صومعه سرا وازمغرب به استان اردبیل ( شهرستان خلخال، بخش شاهرود ) محدود است . وسعت این شهرستان درحال حاضر 486کیلو متر مربع است حد اکثر درازای ماسال ازشرق به غرب 38 کیلومتر وپهنای آن ازشمال به جنوب 10تا 13کیلو متر است که به طور متوسط درمناطق جلگه ای دارای ارتفا عی حدود 20متر از سطح دریا های آزاد (ژئوئید) می باشد .

از نظر ناهمواریها ، از سه ناحیه جلگه ای ، کوهپایه ای وکوهستانی تشکیل یافته است ومهمترین ارتفاعات آن تورشوم ، شاه معلم،ریسبند ورودها ی مهم آن ارس نیک ،دران بر ، میله سرا است .

آب وهوای این منطقه به دلیل کوهستانی بودن دارای زمستانهای گرم وبا درصد رطوبت بیشتر از 75درصد می باشد . بیشترین رطوبت در شهریور ماه مشاهده می شود .

شهرستان ماسال که سابقا جزئی ازمنطقه وسیع تالش بود درسال 76 مستقل وبه شهرستان تبدیل شد که شامل دو بخش : مرکزی وشاندرمن ، چهار دهستان : شاندرمن ، شیخ نشین ، حومه و ماسال ونیز 98 آبادیست که از این تعداد 12 آبادی خالی از سکنه است .

براساس سر شماری 1375جمعیت این شهرستان بالغ بر 47961 نفر است که از این تعداد 16000نفر در شهر وبقیه ساکن روستاها هستند . نام ماسال از « مازال » یا« مزال» به معنی کوه یا کوه وار گرفته شده ، مردم ماسال تالشند وبه زبان تالشی تکلم می کنند .

اقتصاد این شهرستان بر پایه کشاورزی ودامداری استوار است ، فعالیتهایی از قبیل برنج کاری ، پرورش طیور ، پرورش پیله ابریشم و گاو وگوسفند رایج است . تولید شال وصنایع چوبی از صنایع دستی منطقه محسوب می شود دراین شهرستان مانند سایر نقاط گیلان بازار هفتگی در روز شنبه هر هفته تشکیل می شود ونقش مهمی در اقتصاد منطقه دارد.

=================================

جاذبه های گردشگری

 

منطقه جنگلی طاسکوه و آری دول

منطقه باستانی اسبه ریسه با غارها و صخره های بلند

گردشگاه جنگلی ریزه مندان

ییلاق شالماء – چسلی – بیلگاه دون – اپسی دشت – دشت النزه – ویرگاه – خندیله پشت – مارجونه – رشت پشت – وشنه راه – واشیار – اولسته بلنگاه – صی فی مانم – نمه پشت – خشکه دریا – تلارگاه ملومه بند ـ سوچاله

غار خنده پش

 

فهرست جاذبه های تاریخی

 

مناطق باستانی ، تاریخی درخانه – گیله سرا – وردم ـ وشمه سرا

قلعه کول ،  میر محله

منطقه یادمانی مشهد میرزا (محل شهادت میرزا کوچک)

ورودی شهر ماسال